donderdag 4 september 2014

Op bezoek bij de Jef

Donderdag 28 augustus was het zover: om 15u had ik afgesproken met Jef, mijn imkerpeter.

Het plan? Eens samen door zijn kasten 'bladeren' om wat bij te leren.

Daar aangekomen had ik het meteen gezien: De Jef is zoals de meeste imkers die ik al ontmoet heb géén stressy type. Mijn kapruin leg ik op een stapel planken en ik wandel samen met hem zijn bijenhal binnen. Hij in zijn werkplunje (lange broek en hemd met lange mouwen), ik in mijn jeans en hemd met opgerolde mouwen.

Er staan zo'n 8 kasten in zijn hal en de bijtjes vliegen al duchtig rond mijn hoofd. Ik besef dat ik geen zin heb in een steek (na mijn laatste steek) en begin me een beetje bang af te vragen of hij zonder meer een kast gaat opentrekken zonder enige vorm van bescherming. Ik zie immers geen enkele vorm van kapruin in zijn nabijheid :-S

Eerst maken we als echte imkers wat kennis door te vragen welk type kast ik gebruik en te vertellen welk type hij gebruikt. Ik gebruik, zoals vele imkers in België, een simplex kast gewoon hoogsel. Je kan ook met halve hoogsels werken maar daar zie ik, voorlopig, het nut nog niet van in.

Jef gebruikt Dadant kast met zowel halve als hele bakken. Hij vond het een goed plan van me om met simplex te starten. Zoals de naam al doet vermoeden heeft dit type kast heel wat voordelen waardoor het "simpeler" is om te imkeren. Vierkante bakken, middelmatig grote ramen (niet te groot niet te klein),...
Jef vond zijn Dadant ramen te groot waardoor volle bakken te zwaar werden. De halve maat is dan weer mini :-) Maar toen hij begon was je geen imker als je met simplex imkerde...

Daarna stelt hij voor om wat kasten open te maken. Ik vraag een beetje beduusd of hij zonder bescherming werkt aan zijn bijen? Waarop hij lachend antwoordt: "nee... ik draag een volledig pak met handschoenen." Ik vraag een beetje vreemd opkijkend: "ook altijd handschoenen?" Waarop hij doodleuk en bloednuchter antwoordt: "ja... ik laat me niet graag prikken"

Ik doe mijn mouwen naar beneden en tracht handschoenen over mijn hemd te trekken, mijn mouwen zijn niet erg lang waardoor er vele openingen ontstaan tussen handschoenen en hemd... ook tussen elk knoopje zou potentieel een bijtje kunnen infiltreren... nee... ik heb het gehad, mijn besluit staat vast! Ik koop me een imkerspak (bovenstuk) met leren handschoenen, en liefst nog vandaag :-)

Voordelen volgens mij van het imkeren met pak vs zonder pak:
  • je hoeft je geen zorgen te maken over eventuele prikken (dit mag dan wel gezond zijn, maar is telkens enkele dagen niet aangenaam)
  • je hebt een duidelijk pak dat je enkel gebruikt om aan de bijen te werken (propolis en honing zijn niet bepaald proper om mee te werken)
  • je werkt veel rustiger en kan optimaal genieten van de bijen.
  • zorg wel voor goed aansluitende handschoenen.
maar dus... voor mij nog een laatste keer 'bladeren' in de kast zonder afdoende bescherming :-)

Bij het openen van drie kasten heb ik het volgende geleerd:
  • je begint best bij de rand en zo naar het midden (de koningin zit immers meestal niet aan de rand)
  • neem een lege bak en plaats daar voorlopig de ramen in die je eruit haalt.
  • een goed gevulde kast is ECHT goed gevuld, het lijkt of er geen bijtje meer bij kan!
  • open broed herken je door een witte schijn (het mini-larfje is bedekt met doorzichtig voedsel)
  • zolang er open en gesloten broed aanwezig is, is de koningin in orde en hoef je ze niet nodeloos te zoeken.
  • de middelste ramen steken de bijen het snelste vol voeding, je kan eventueel een vol voeding raam vervangen met een leeg raam aan de zijkant. (niet met broed doen!)
  • haal nooit meer ramen uit je kast dan nodig. Gun je bijen wat tijd.
Tussen het bekijken van de ramen door vraag ik Jef nog wat uit, ik vertel hem trots over mijn varroa telling en dat ik op 24u tijd 'maar' 30 gevallen mijten tel. Waarop Jef doodleuk zegt: "oei! dan zou ik meteen behandelen!" Ik vraag of hij er niet mee aan het lachen is... en nee hoor. Bij een gezonde kast mogen er op 24u tijd maar maximaal 3 tot 4 mijten vallen. En 30 wijst dus op een herbesmetting... behandelen dus!

Wat ik me wel afgevraagd heb is of het geven van de enkele druppels bachbloesems (crab apple en rescue) een verband hebben met het verhoogd aantal gevallen mijten. Maar ik heb geen representatieve nul test gedaan (wel getest, maar zonder vaseline,tegen oorwormen, aan de rand... bij die test waren er maar 3 mijten te tellen) dus neem ik het zekere voor het onzekere en beslis om mijn kast nog na te behandelen (waarover in een latere post meer).

Tot slot vertrouwde Jef me ook nog toe dat in 'zijn' tijd beginnende imkers nooit werden uitgenodigd om te komen kijken in de kast van een ervaren imker (zoals ik kwam doen). Je moest het toen maar doen met de verhalen bij een frisse pint aan den toog. Ik ben blij dat de dag van vandaag beide methodes simultaan toegepast worden.

En dus sloten we af met een pint van het schap (Jef dringt ze liever kelder fris).








Geen opmerkingen:

Een reactie posten